De maatschappelijk werker ánders inzetten

“We zijn met elkaar op stap,” vat Otto Quartero de Sallandse samenwerking samen. “Het gaat er om dat je elkaar kent en nieuwe manier vindt om dingen op te lossen.”  Het samenwerkingsverband heet Salland United en bestaat uit bestuurders en directies van organisaties in zorg en welzijn. Een voorbeeld uit deze samenwerking is de POH maatschappelijk werk. “Eigenlijk is het geen POH,” vindt Quartero. “Maar het maakt wel duidelijk wat het is.”

Waar is Wally

Huisartsen signaleren vaak problemen die niet direct op het vlak van fysieke gezond liggen, maar er wel mee te maken hebben. Huisarts Quartero kan ze moeiteloos opsommen. “Als huisdokter zie ik dan een ‘waar is Wally-zoekplaat’ voor me: in de drukte van het sociaal domein is het lastig om de juiste hulpverlener te vinden.”

Iemand die weet waar het over gaat

Hans Bonten, directeur van De Kern (maatschappelijk werk) herkende die zoekplaat. Bij wijze van pilot werd een maatschappij werker van De Kern verbonden aan de praktijk van Quartero. ”Dat werd een succes,” constateert Quartero. “In de eerste plaats omdat we iemand hadden met een gezicht en een naam. Als ik een patiënt adviseer om te bellen met de maatschappelijk werker, kan ik meteen mailen of bellen met wat informatie. Zo’n warme verwijzing is fijn voor patiënten: dat de telefoon wordt opgenomen door iemand die weet waar het over gaat. In de tweede plaats wordt ons directe contact niet gehinderd door veel administratie. Een terugkoppeling van de maatschappelijk werker naar mij is genoeg.”

Ik moest u bellen van de dokter

In Diepenveen heeft een huisarts nog wel overzicht. “We hebben één wijkteam en iemand uit dat team zit geregeld een uur bij ons overleg.” Maar voor praktijken in de stad is dat wat ingewikkelder, stelt Otto Quartero. “Je patiënten komen uit alle wijken en je hebt dan dus te maken met al die wijkteams en al die medewerkers. Dan weet je niet aan wie je je informatie kan sturen. En als een patiënt een wijkteam belt met de informatie ‘ik moest u bellen van de dokter’, wie weet dan waar het over gaat? Er is grote kans dat iemand dan afhaakt. Terwijl we juist zo graag naar de voorkant willen bewegen.”

Het is geen kwestie van geld

De huisarts lacht: “Een maatschappelijk werker aan je praktijk verbinden, dat klinkt zo simpel. Waarom noemen we dat nou een pareltje?” En toch blijkt de uitvoering complexer.  “De domeinen raken elkaar,” verklaart hij. “Het sociaal domein en de zorgverzekeraar. Kosten voor de een betekent een besparing voor de ander.”  Maar wat als je dat nou eens niet financieel aanvliegt?  Quartero: “Het is geen kwestie van meer geld of meer personeel. Als je die maatschappelijk werker nou eens ánders inzet; op de manier zoals in onze pilot.”

Route naar de voorkant gestroomlijnd

Quartero ziet win, win en win: “De maatschappelijk werker is blij, want die doet waar hij voor is opgeleid. Ik ben blij want ik kan patiënten met niet-somatische klachten goed verwijzen. De gemeente is blij, want zonder extra kosten is de route naar de voorkant gestroomlijnd. En met ons allen voorkomen we problemen voor mensen en kosten voor de samenleving.”

Contact

Heb je een vraag of wil je je aanmelden?
Dit kan eenvoudig online via het contactformulier

Of bel ons op 088-4780600 of mail naar : amwstaphorst@stdekern.nl

Vrouw zittend voor groep